דרמה: תוכנת הרוגלה הושתלה בניידים של שורה ארוכה של אישי ציבור בכירים

אתר קול חי No Comments on דרמה: תוכנת הרוגלה הושתלה בניידים של שורה ארוכה של אישי ציבור בכירים

בין היתר הושתלה התוכנה בניידים של מנכ"לי משרדי ממשלה, ראשי ערים, עיתונאים, אנשי עסקים ופעילי מחאות וכן משפחתו ומקורביו של ראש הממשלה לשעבר, בנו אבנר ויועצי התקשורת טופז לוק ויונתן אוריך. שימוש נרחב בוצע בחקירת תיק 4000

מבט ממעוף הציפור של המטה הארצי של משטרת ישראל הממוקם בקרית מנחם בגין בירושלים צילום: נתי שוחט / פלאש 90
22:21
30.04.24
צבי טסלר No Comments on גל של התייקרות מחירים לאחר הפסח | הסל המשתלם

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הדרמה נמשכת: העיתון 'כלכליסט' חושף הבוקר (שני) את שמותיהם של אנשי ציבור רבים שהמשטרה עקבה אחריהם באמצעות השימוש בתוכנת הרוגלה. ביניהם מנכ"לי משרדי ממשלה, ראשי ערים, עיתונאים ואנשי עסקים. כמו כן נחשף חלק מהשימוש בתוכנה בתיק 4000. בנוסף, בוצעו חדירות מרחוק לניידים של פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה.

על פי התחקיר, התוכנה הופעלה גם כנגד משפחת ראש הממשלה לשעבר ומקורביו: בנו אבנר נתניהו ויועצי התקשורת טופז לוק ויונתן אוריך.

בין השמות שנחשפו: מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד שהחדירה לנייד שלו בוצעה על רקע בדיקה האם הוא מדליף מסמכים לעיתונאים. איש העסקים רמי לוי, שנחשד ב-2017 במתן שוחד לראש המועצה המקומית מבשרת ציון בתמורה לאישור תוספות בנייה בקניון שבבעלותו. התיק נסגר ללא ראיות נגדו.

עוד נחשף, כי המשטרה חדרה מרחוק לנייד של מנכ"לית משרדי האוצר והתחבורה לשעבר, קרן טרנר אייל, זאת על רקע בדיקה האם היא מדליפה מסמכים לעיתונאים. חדירה נוספת בוצעה לנייד של מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמיר פלמור שכיהנה תחת השרות לבני ושקד.

עוד ברשימת אנשי הציבור בהם שתלה המשטרה את התוכנה: יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית ובנו של ח"כ חיים כץ, יאיר כץ. גם הטלפון הנייד של יורם שמעון, ראש המועצה מבשרת ציון שנחקר בחשד לקבלת שוחד מרמי לוי – נפרץ מרחוק וכן הנייד של אשתו. התיק נסגר לבסוף מחוסר אשמה.

גם בנייד של ראש העיר נתניה, מרים פיירברג הושתלה התוכנה. פיירברג ובנה נעצרו לימים בחשד לעבירות שוחד. התיק נסגר לבסוף מחוסר ראיות. גם הטלפון של ראש העיר חולון, מוטי ששון נפרץ מרחוק וכן הנייד של ראש העיר קרית אתא, יעקב פרץ שנחקר בחשד לעבירות שוחד.

תיק 4000: כפי שעולה מתחקיר 'כלכליסט' השימוש בתוכנה בתיק בזק ובתיק 4000 היה נרחב: במסגרת החקירה בוצעה חדירה לנייד של עורך אתר וואלה לשעבר, אבירם אלעד וכן לנייד של מנכ"ל אתר וואלה לשעבר, אילן ישועה. גם בנייד של סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק לשעבר הושתלה הרוגלה.

עוד על פי כלכליסט, הטלפון הנייד של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר נפרץ מרחוק גם הוא וכן הטלפון האישי של סמנכ"ל בזק דאג וכיום מנכ"ל החברה, דודו מזרחי. גם הטלפון של איריס אלוביץ', בת זוגו של שאול אלוביץ' – נאשמת מספר 3 בתיק 4000 – נפרץ מרחוק.

כפי שכבר נחשף בימים האחרונים במספר כלי תקשורת, הטלפון הנייד של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר נפרץ מרחוק אף הוא במסגרת חקירת תיק 4000.

שרת הפנים, איילת שקד הגיבה לפרסום הבוקר: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג כתבה: "המשך החשיפות לגבי תוכנות הרוגלה לא משאירות מקום לספק: מדובר ברעידת אדמה שמצריכה לא פחות מוועדת חקירה ממלכתית. המחשבה שמדינה דמוקרטית מרגלת אחרי אזרחיה כאחרונת הדיקטטורות מדירה שינה. אין מקום לשום תירוץ או פלפול. ועדת חקירה".

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה) פנה הבוקר אל השר לביטחון הפנים בר לב ולשר המשפטים סער בדרישה להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס, כדי לחקור את פרשת האזנות הסתר על ידי המשטרה על כל היבטיה, ולגבש המלצות מהירות.

"יש להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בהתאם לסעיף 8א' לחוק הממשלה. לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה. העמדת שופט בדימוס בראשות ועדת הבדיקה תאפשר על פי החוק להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית – זהו הצעד הנדרש בעת הזו".

"בכוונתי לשוחח בנושא זה עם השר לביטחון הפנים ושר המשפטים, ובמידת הצורך לגבש קריאה משותפת של חברי ועדת החוקה", מסר קריב.

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב הבוקר: "‏אלשיך ויתר המעורבים במשטרה ובפרקליטות צריכים להיעצר עוד היום ולהיחקר על ידי תובע חיצוני ובלתי תלוי עם סמכויות נרחבות. במקביל חייבת לקום וועדת חקירה ממלכתית כדי להבין איך דבר כזה קורה ומה נדרש לעשות כדי למנוע הישנותו בעתיד. משטרת ישראל ופרקליטות המדינה נדרשות לניקוי אורוות יסודי".

ח"כ מיקי זוהר כתב: "‏תאמינו או לא, ישראל כבר לא דמוקרטיה. ועדת חקירה בשליטת הממשלה לא תעזור משום שהם יקברו את הסיפור. עובדה שהשלטון בידם בזכות המעשים הפליליים הללו.

"אפשר לתקן את המצב ההזוי הזה רק בדרך אחת: החלפת הממשלה יחד עם 61 חברי כנסת אמיצים שאכפת להם מהמדינה".



0 תגובות